KEI Toezicht: onze ervaringen na 2,5 jaar
2 maart 2021
KEI Toezicht: onze ervaringen na 2,5 jaar. Ons kantoor heeft sinds september 2018 een digitale systeemkoppeling met de rechtbank. Op deze manier kunnen wij digitaal communiceren met de rechtbank over bewindszaken. Nu wij 2,5 jaar werken met deze koppeling hebben wij ons een aardig beeld kunnen vormen over de werking van het digitaal toezicht. In dit artikel leest u over onze ervaringen.
Het doel van digitaal toezicht via KEI
Door de digitalisering van de bewindsdossiers zou de kantonrechter in zijn rol als toezichthouder beter kunnen sturen op de kwaliteit van de bewindvoerder en de manier waarop het bewind wordt uitgevoerd. Er is beter zicht op de bewaking van termijnen en het zou de doorlooptijden ten goede moeten komen.
De aanvraag en aansluiting
Allereerst hebben wij een PKIo-certificaat aangeschaft. Dit certificaat maakt betrouwbare digitale communicatie mogelijk binnen en met de Nederlandse overheid. Dit certificaat is vervolgens door onze softwareleverancier geactiveerd. Van de rechtbank hebben wij het verzoek ontvangen om een overzicht te maken van al onze cliënten met bijbehorende BM-nummers en de locatie van de toezichthoudend kantonrechter. Op deze manier kon de rechtbank een overzicht maken van de dossiers die gedigitaliseerd moesten worden.
Nadat onze softwareleverancier Stratech alles had ingeregeld, was een enkel telefoontje aan de rechtbank voldoende om het eerste dossier te koppelen. Op deze manier konden wij testen of de koppeling tussen ons systeem en dat van de rechtbank goed was gemaakt. Vanaf dat moment werden er tientallen dossiers per dag gekoppeld.
Wat betreft de aanvraag en de aansluiting bleek het aanvragen van het PKIo-certificaat het lastigste onderdeel te zijn. De uiteindelijke koppeling met de rechtbank verliep vlekkeloos.
De communicatie met de rechtbank
Het communiceren met de rechtbank via de KEI-koppeling verloopt snel en eenvoudig. Het is een kwestie van enkele klikken om een bericht te versturen. Per bericht weet je exact welke informatie de rechtbank nodig heeft. Er zijn bepaalde velden die verplicht gevuld moeten worden, anders kan het bericht niet verstuur worden. Op deze manier voorkom je onvolledige berichten en verzoeken om je bericht aan te vullen. Bijlagen zijn ook gemakkelijk toe te voegen.
Is de controle door de rechtbank verbeterd door digitaal toezicht?
Wij denken dat het digitaal toezicht bijdraagt aan een betere controle door de rechtbank. In alle dossiers die zijn aangesloten op digitaal toezicht worden uniforme documenten gebruikt. Dit maakt het voor de rechtbank gemakkelijker om de inhoud te controleren en te beoordelen.
Het gebeurt soms dat wij een bericht krijgen van de rechtbank om een toelichting te geven of bepaalde informatie aan te vullen. Voor de overstap op digitaal toezicht kregen wij dergelijke verzoeken zelden tot nooit, terwijl onze manier van werken niet anders is geworden. Het lijkt erop dat afwijkingen sneller worden opgespoord door te rechtbank.
KEI Toezicht: wat zou er nog verbeterd kunnen worden?
Op dit moment kunnen nog niet alle verzoeken digitaal worden ingediend. Wij hopen dat in de toekomst alle verzoeken en berichten digitaal kunnen worden verzonden.
Conclusie
Wij zijn erg tevreden met het digitaal toezicht. Wij zien het als een goede verbetering van onze communicatie met de rechtbank en de controle op de door ons verrichte werkzaamheden.
Vragen?
Hebt u vragen naar aanleiding van dit artikel KEI Toezicht: onze ervaringen? Neem dan gerust contact met ons op.